תכנית יזמות

   

 

תוכנית יזמות בהובלת היזמית גליה קדמי פרגמן

 

למה חשוב לקדם את נושא היזמות בקרב בני נוער?

 

יזמות בקרב בני נוער, היא הזדמנות לתלמידים להתמודד עם האתגרים וההזדמנויות של בני הנוער כפרטים, כגון גיבוש זהות, הגדרת שאיפות ורצונות, דימוי עצמי וחברתי ועוד, ולקדם באופן מודע ואקטיבי את המיצוב העצמי והשילוב שלהם בסביבה החיצונית הקרובה להם ובמרקם החברתי במעגלים הרחוקים יותר.

 

תכנית היזמות מאפשרת להם להכיר את עצמם, את החוזקות שלהם ואת החולשות שלהם, לאפשר את ההתפתחות האישית והחברתית שלהם, את החתירה להשגת יעדים אישיים וקבוציים כאחד, תוך כדי חיזוק מושגים של אחריות ומחויבות, וזאת, תוך כדי ביטוי יוזמה אישית וערכית. יזמות הינה כלי בעל ערך רב, להתפתחות של התלמידים כפרטים, כקבוצה וכקהילה והיא תלווה אותם להמשך החיים הבוגרים שלהם ולבניית מערכות הערכים שהם מאמינים בהם וגדלים לתוכם.

 

תכנית היזמות מבוססת על ידע, על פרקטיקות מובילות בעולם היזמות הגלובלי והיא מועברת על ידי ובליווי אנשי מקצוע בתחום כדי לסייע לתלמידים לעבור את חסמי הכניסה מולם הם מתמודדים. רעיונות רבים בקרב בני נוער אינם מגיעים לשלב המימוש כתוצאה מחוסר ידע ומסביבה אשר אינה מסוגלת לספק תמיכה הולמת לצרכים הנדרשים. התוכנית מספקת לתלמידים לעבור משוכות קושי אלו באופן חוויתי-אישי ולהיות חלק מעולם היזמות החברתי הישראלי.                                                     

                                   

מבנה התכנית

 

בתכנית היזמות התלמידים נחשפים לתכנים של עולם היזמות והחדשנות באמצעות קידום חשיבה פרואקטיבית והתנסות מעשית. מטרות התכנית הן:

  • לחלום זה לגדול – לספק סביבה בה התלמידים יכולים לממש את הרעיונות והחלומות שלהם.
  • לפגוש את עולם היזמות באופן חוויתי ומעשי – הקניית וכלים, תפיסות ואבני בסיס בתחום.
  • התפתחות אישית – עידוד חשיבה יזמית והתפתחותית אישית בהתאם לחוזקות והיכולות השונות של כל תלמיד.

 

במהלך השנה, התלמידים נחשפים לתכנים שונים בעולם היזמות, להתפתחות החדשנות כיעד אסטרטגי בעולם (חדשנות משבשת, אינקרמנטלית, גישות שונות וכדומה), למודלים למימוש יזמות, לתהליכי הגלובליזציה, לקווים לדמותו של יזם, לאופן הקמת חברות ומבנה התפקידים בהן, ניהול פרוייקטים אפקטיבי, בניית מצגות ועמידה בפני קהל, תכנון מוצר ועוד. במקביל לחומר התיאורטי התלמידים מתחלקים לקבוצות מיזם ועוברים את תהליך הבנייה מרעיון לפתרון.

                                                                       

לתכנית חמישה שלבים עיקריים:

 

שלב ראשון – Setup
פתיחה, היכרות והסבר על התכנית. בשלב זה, התלמידים נחשפים לתכנית, לתועלות והמחוייבויות. בשלב זה, בית הספר יבחר את התלמידים המתאימים לתכנית.

 

שלב שני  – Introduction
בשלב זה התלמידים נחשפים לתכני יזמות. בשלב זה התלמידים מזהים צרכים והזדמנויות ומתחלקים לקבוצות מיזם.

 

שלב שלישי – הקמה ותכנון  – Planning
שלב הקמת המיזמים. בחירת רעיון החברה, הגדרת הצורך/בעיה שהחברה מספקת מענה עבורו, גיבוש חזון ומטרות, הגדרת המוצר/שירות, ­כולל מיצוב, קהל יעד, יכולות שם, לוגו וכדומה. כמו כן, תכנון המוצר/שירות על כל מימדיו, עיצוב המוצר, חוויית משתמש, ממשק משתמש, מסכים וכדומה.

 

 שלב רביעי, מתכנון לביצוע  – From Planning to Execution
מימוש התכנית, פיתוח השירות/מוצר, בניית חומרים שיווקיים ועוד.  

                                                    

שלב חמישי, סיום והגשה